У среду 31. маја у 17 часова, у Галерији модерне уметности Голубац биће отворена изложба Design Rocks ванр. проф. Сање Девић, ванр. проф. Аните Милић и доцента Биљане Станковић.

 

„Уметност у било ком облику, је проистекла из жеље да се победи сопствено трајање, да се неухватљивим мислима да материја и облик. Покушаји да се тај траг остави на камену, тако непосредном и садржајном материјалу, сведоче о човековој потреби да обезбеди себе, своје трајање, припадност одређеној заједници. Гарантног листа нема, иако за оно што је wриттен ин стоне чврсто верујемо да ће остати, нас наџивети и друге на нас помињати. Најстарији сачувани људски цртежи настали су на храпавим каменим површинама пећина. Током праисторијских ритуала, цртежи животиња настајали су у мрачним каменим одајама и пружали људима наду да ће улов бити добар, а живот осигуран. Камени споменици и данас сведоче о постојању магалитских предписмених култура, уклесани хијероглифи и цртежи о историји Египта, камене грађевине о импозантним остварењима античких култура. Камене стеле, са исписима и декоративним елементима, било уклесаним, исписаним или исцртаним, срећу се код већине старих цивилизација, од земаља Блиског и Далеког Истока, Азије до претколумбовске Америке, као граничници, споменици, носиоци закона, сведочења о војним или државничким успесима. Рад на камену, или ‘дизајнирање’ камена како нам сугеришу ауторке ове изложбе, чини се уз намеру да се на том  материјалу отпорном на време и све његове ћуди, остави порука која траје. Материјал који је по веровањима смекшао само у додиру са шаком Христа и стопалима Буде, за обичне смртнике је симбол постојаности и снаге, материјал који се тешком муком обликује и као такав посебно цени. Поруке на камену, како оне уклесане тако и настале цртежом, отискивањем или у наше време штампом, теже томе да ту остану вечно, као симбол једног времена и нечијег присуства.

Трансформативне релације између материјала, форме и њеног значења, које проистичу из  човековог настојања да ‘промени’ природу, Коста Богдановић види као један посебан вид „овремењавања простора“ одређеним знаковно-симболичким формама. Своје симболе, у овом случају настале комбиновањем типографског писма, геометрије и конструкције, Сања Девић, Анита Милић и Биљана Станковић преносе на разнолике камене форме. Камење које ауторке изложбе користе не садржи необузданост, грубост и илузију грандиозности мушког карактера, већ одлике Богдановићевог ‘женсколика’ – камење обло, разноврсних и пријатних текстура, мало али не и  ситно, тврдо али гипко, одабрано готово материнском нежношћу. Начин на који уметнице камење трансформишу у себи носи одлике женског карактера; он је неинвазиван, префињен – без употребе снаге, удараца, клесања, оне ове разнобојне камене артефакте дизајнирају користећи се  дигиталном УВ штампом. Упркос томе, утисак који камење оставља на посматраче је више него снажан, и то захваљујући контрастима – контраст природног (камен) и вештачког (дигитална штампа) појачан је контрастом облих,  природних форми камена у односу на геометријске, сведене, чини се познате а опет сасвим нове, вештачки створене и на површину камена нанете слике, остављене посматрачима на тумачење.

Излагање камених артефаката трију уметница у Голубцу, граду уз чији помен иду асоцијације на Голубачку тврђаву, њену монументалну појаву и опскурну историју, није без симболике. Камен који у форми тврђаве већ вековима стоји уз Дунав надомак Ђердапске клисуре, са изложбом DESIGN ROCKS улази и у простор нове голубачке галерије. Можда је другачији од оног на обали реке, елегантан, питом, ‘женсколик’ али са порукама толико безвременим и универзалним да могу посредовати у комуникацији између уметница и публике..“

Др Миа Арсенијевић,

Ванр. проф. Факултета педагошких наука

Универзитета  у Крагујевцу

Изложба ће трајати до 13. јуна 2023. године.

Comments are closed.