Изложба слика и графика са проширеном стварношћу из циклуса “Дантеов пут” и “Соларни футуризам” аутора проф. др Светослава Косева, декана Факултета ликовних уметности Универзитета у Великом Трнову “Св. Кирил и Св. Методи” из Бугарске, доц др. Атанаса Маркова и др. Симеона Желева, предавача је део програма прославе Дана Факултета уметности у Нишу и отворена је у присуству бројних званица и уважених гостију из земље и иностранства 12. октобра 2023. године у Концертно изложбеном простору Факултета.

Ауторски тим излаже 10 слика и 12 литографија чији визуелни  идентитет гради проф. др Светослав Косев, калиграфски текст ствара Симеон Желев, а дигитални упис проширене стварности (augmented reality) креира доц др. Атанас Марков.

Публика ће изложбу моћи да погледа до 30. октобра 2023. године, а организована су вођења кроз изложбу.

ПРОЈЕКАТ “ДАНТЕОВ ПУТ”
Званичан повод за настанак серије графика везаних за дело „Божанствена комедија“ италијанског песника Дантеа Алигијерија била је 700. годишњица његове смрти 2021. године, која је обележена разним културним дешавањима не само у његовој домовини, већ и  широм света.  Заједнички пројекат Светослава Косева и Симеона Желева, који је реализован 2019. године под називом „Отеловљења књиге“ претходио је настанку овог пројекта, ​​када су настали неки од графичких радова на тему „Божанствена комедија“.  Изложба обухвата серију литографија посвећених песмама из Пакла, Чистилишта и Раја.
Оно што је посебно у овој изложби је то што напуштамо зону дводимензионалног и прелазимо у тродимензионални простор.  Наиме, сваки од радова има два стања – право, које посетиоци могу да виде окачено на зидовима галерије, и виртуелно – које се може видети преко посебне апликације путем паметног телефона или таблета.  То је могуће захваљујући сарадњи Светослава Косева са двојицом колега и пријатеља – Атанасом Марковим и Симеоном Желевим.  Њих тројица су пре неколико година основали уметничку групу Co-Interaction, чија је делатност усмерена на креирање пројеката који подразумевају употребу високотехнолошких алата.  Светослав Косев је покретач уметничког, концептуалног и визуелног дела пројеката, технички и технолошки део креира Атанас Марков, који је и аутор апликације проширене реалности (АР), преко које се пројекти визуелизују.  интерактивно.  Трећи члан групе, Симеон Желев, развија калиграфију, а његов рад гледаоци ће моћи да виде у делима из серијала Божанствена комедија.
„Ово су радови проширене стварности (АР).  То је још један начин да се модел перцепције графичке слике, која ионако има самостално естетско присуство у изложбеном простору, надогради додатним композиционим елементима.  Могућности које ова технологија отвара визуелним уметностима дају нови правац у њиховом развоју, а верујем да проширена стварност (АР) може променити лице класичних уметничких форми.  Одлучио сам да ову идеју даље развијем и спојим два наизглед потпуно супротна изражајна средства.  Једна од њих је заснована на класичној графичкој техници – литографији, а друга на модерној тродимензионалној графици.  Мој афинитет за литографију заснива се на мом постдипломском образовању у области графике.  Тродимензионална графика је нешто чиме се бавим од завршетка факултета.  Интересује ме од свог настанка.  Тако се родила идеја да се више изражајних средстава уплете у један заједнички пројекат, уједињен књижевношћу.  Као основа за радове користе се објекти и ликови моделовани у софтверу за тродимензионалну графику.  У графичке отиске уткане су песме из књижевних дела која илуструју.  Пошто су модели који су укључени у дводимензионалне графичке отиске у ствари моји тродимензионално моделовани објекти, то омогућава и њихову обраду на чисто електронски начин.  На тај начин се исто дело представља на неколико радикално различитих начина.  Ово омогућава посматрачу да добије другачији утисак о истом објекту у другачијем визуелном облику.” С. Косев
Проширену стварност у графици Светослава Косева може да види свако ко преузме апликацију ДантеАР коју је направио Атанас Марков, на свој телефон или таблет са Гоогле Плаy или Апп Сторе и преко ње скенира уметничка дела.

ПРОЈЕКАТ „СОЛАРНИ ФУТУРИЗАМ“

„Соларни футуризам“ је пројекат инспирисан технологијом и њеним утицајем на могући будући развој људске цивилизације.  Пројекат обухвата 12 радова које је израдио Светослав Косев мешовитом техником на платну.  Иницијалне слике које се штампају на платну конструишу се путем дигиталног цртежа у комбинацији са тродимензионално генерисаним објектима.  На штампаним дигиталним сликама интервенисано је акрилном бојом.  За сваку од слика креирана је проширена стварност(АР).
Потребно је преузети и инсталирати апликацију SolarisAR аутора Атанаса Маркова, доступну у App Store за iOS оперативни систем или SolAR у Google Play за Андроид оперативни систем. да бисте посматрали проширену стварност на радовима из серије „Соларни футуризам“.

Тродимензионални објекти у проширеној стварности укључени су као статичне слике на сликама.  Ови објекти су заправо референца на научни развој познат као „Дајсонова сфера“, који је такође био основа за стварање серије.

Овај пројект се односи на изградњу мегаструктуре око звезде како би се извукла њена енергија за добробит цивилизације која је достигла ниво који јој пружа могућност да створи овако нешто.  Тродимензионални објекти се појављују као обједињујући композициони елемент у свих 12 радова у серији.  Број радова у серији „Соларни футуризам” такође је предодредио „мистичну” нијансу изложбе, која одговара броју зодијачких сазвежђа. Из тог разлога, називи дела су везани за најсјајније звезде у њима, обавијене Дајсоновим сферама.  Кратке анимације креиране уз помоћ вештачке интелигенције интегрисане су у остала платна у проширеној стварности. 

Тродимензионални објекти у радовима позиционирани су око композиционог центра на начин који сугерише постављање елемената Дајсонове мегаструктуре који екстрахују енергију из звезда.  То је и њихова функција у проширеној стварности, али се сада манифестује динамично кроз анимацију и тродимензионалност.  На овај начин, кроз усавршавање технологије, човечанство ће достићи нову еволуциону фазу у свом развоју. 

Музичка пратња дела је композиција Георгија Мљачкова и компонована је специјално за овај пројекат.

Comments are closed.