Izložba slika i grafika sa proširenom stvarnošću iz ciklusa “Danteov put” i “Solarni futurizam” autora prof. dr Svetoslava Koseva, dekana Fakulteta likovnih umetnosti Univerziteta u Velikom Trnovu “Sv. Kiril i Sv. Metodi” iz Bugarske, doc dr. Atanasa Markova i dr. Simeona Želeva, predavača je deo programa proslave Dana Fakulteta umetnosti u Nišu i otvorena je u prisustvu brojnih zvanica i uvaženih gostiju iz zemlje i inostranstva 12. oktobra 2023. godine u Koncertno izložbenom prostoru Fakulteta.

Autorski tim izlaže 10 slika i 12 litografija čiji vizuelni  identitet gradi prof. dr Svetoslav Kosev, kaligrafski tekst stvara Simeon Želev, a digitalni upis proširene stvarnosti (augmented reality) kreira doc dr. Atanas Markov.

Publika će izložbu moći da pogleda do 30. oktobra 2023. godine, a organizovana su vođenja kroz izložbu.

PROJEKAT “DANTEOV PUT”
Zvaničan povod za nastanak serije grafika vezanih za delo „Božanstvena komedija“ italijanskog pesnika Dantea Aligijerija bila je 700. godišnjica njegove smrti 2021. godine, koja je obeležena raznim kulturnim dešavanjima ne samo u njegovoj domovini, već i  širom sveta.  Zajednički projekat Svetoslava Koseva i Simeona Želeva, koji je realizovan 2019. godine pod nazivom „Otelovljenja knjige“ prethodio je nastanku ovog projekta, ​​kada su nastali neki od grafičkih radova na temu „Božanstvena komedija“.  Izložba obuhvata seriju litografija posvećenih pesmama iz Pakla, Čistilišta i Raja.
Ono što je posebno u ovoj izložbi je to što napuštamo zonu dvodimenzionalnog i prelazimo u trodimenzionalni prostor.  Naime, svaki od radova ima dva stanja – pravo, koje posetioci mogu da vide okačeno na zidovima galerije, i virtuelno – koje se može videti preko posebne aplikacije putem pametnog telefona ili tableta.  To je moguće zahvaljujući saradnji Svetoslava Koseva sa dvojicom kolega i prijatelja – Atanasom Markovim i Simeonom Želevim.  Njih trojica su pre nekoliko godina osnovali umetničku grupu Co-Interaction, čija je delatnost usmerena na kreiranje projekata koji podrazumevaju upotrebu visokotehnoloških alata.  Svetoslav Kosev je pokretač umetničkog, konceptualnog i vizuelnog dela projekata, tehnički i tehnološki deo kreira Atanas Markov, koji je i autor aplikacije proširene realnosti (AR), preko koje se projekti vizuelizuju.  interaktivno.  Treći član grupe, Simeon Želev, razvija kaligrafiju, a njegov rad gledaoci će moći da vide u delima iz serijala Božanstvena komedija.
„Ovo su radovi proširene stvarnosti (AR).  To je još jedan način da se model percepcije grafičke slike, koja ionako ima samostalno estetsko prisustvo u izložbenom prostoru, nadogradi dodatnim kompozicionim elementima.  Mogućnosti koje ova tehnologija otvara vizuelnim umetnostima daju novi pravac u njihovom razvoju, a verujem da proširena stvarnost (AR) može promeniti lice klasičnih umetničkih formi.  Odlučio sam da ovu ideju dalje razvijem i spojim dva naizgled potpuno suprotna izražajna sredstva.  Jedna od njih je zasnovana na klasičnoj grafičkoj tehnici – litografiji, a druga na modernoj trodimenzionalnoj grafici.  Moj afinitet za litografiju zasniva se na mom postdiplomskom obrazovanju u oblasti grafike.  Trodimenzionalna grafika je nešto čime se bavim od završetka fakulteta.  Interesuje me od svog nastanka.  Tako se rodila ideja da se više izražajnih sredstava uplete u jedan zajednički projekat, ujedinjen književnošću.  Kao osnova za radove koriste se objekti i likovi modelovani u softveru za trodimenzionalnu grafiku.  U grafičke otiske utkane su pesme iz književnih dela koja ilustruju.  Pošto su modeli koji su uključeni u dvodimenzionalne grafičke otiske u stvari moji trodimenzionalno modelovani objekti, to omogućava i njihovu obradu na čisto elektronski način.  Na taj način se isto delo predstavlja na nekoliko radikalno različitih načina.  Ovo omogućava posmatraču da dobije drugačiji utisak o istom objektu u drugačijem vizuelnom obliku.” S. Kosev
Proširenu stvarnost u grafici Svetoslava Koseva može da vidi svako ko preuzme aplikaciju DanteAR koju je napravio Atanas Markov, na svoj telefon ili tablet sa Google Play ili App Store i preko nje skenira umetnička dela.

PROJEKAT „SOLARNI FUTURIZAM“

„Solarni futurizam“ je projekat inspirisan tehnologijom i njenim uticajem na mogući budući razvoj ljudske civilizacije.  Projekat obuhvata 12 radova koje je izradio Svetoslav Kosev mešovitom tehnikom na platnu.  Inicijalne slike koje se štampaju na platnu konstruišu se putem digitalnog crteža u kombinaciji sa trodimenzionalno generisanim objektima.  Na štampanim digitalnim slikama intervenisano je akrilnom bojom.  Za svaku od slika kreirana je proširena stvarnost(AR).
Potrebno je preuzeti i instalirati aplikaciju SolarisAR autora Atanasa Markova, dostupnu u App Store za iOS operativni sistem ili SolAR u Google Play za Android operativni sistem. da biste posmatrali proširenu stvarnost na radovima iz serije „Solarni futurizam“.

Trodimenzionalni objekti u proširenoj stvarnosti uključeni su kao statične slike na slikama.  Ovi objekti su zapravo referenca na naučni razvoj poznat kao „Dajsonova sfera“, koji je takođe bio osnova za stvaranje serije.

Ovaj projekt se odnosi na izgradnju megastrukture oko zvezde kako bi se izvukla njena energija za dobrobit civilizacije koja je dostigla nivo koji joj pruža mogućnost da stvori ovako nešto.  Trodimenzionalni objekti se pojavljuju kao objedinjujući kompozicioni element u svih 12 radova u seriji.  Broj radova u seriji „Solarni futurizam” takođe je predodredio „mističnu” nijansu izložbe, koja odgovara broju zodijačkih sazvežđa. Iz tog razloga, nazivi dela su vezani za najsjajnije zvezde u njima, obavijene Dajsonovim sferama.  Kratke animacije kreirane uz pomoć veštačke inteligencije integrisane su u ostala platna u proširenoj stvarnosti. 

Trodimenzionalni objekti u radovima pozicionirani su oko kompozicionog centra na način koji sugeriše postavljanje elemenata Dajsonove megastrukture koji ekstrahuju energiju iz zvezda.  To je i njihova funkcija u proširenoj stvarnosti, ali se sada manifestuje dinamično kroz animaciju i trodimenzionalnost.  Na ovaj način, kroz usavršavanje tehnologije, čovečanstvo će dostići novu evolucionu fazu u svom razvoju. 

Muzička pratnja dela je kompozicija Georgija Mljačkova i komponovana je specijalno za ovaj projekat.

Comments are closed.