Van. prof. mr Miron Mutaović učesnik je Jesenje izložbe Udruženja likovnih umetnika Srbije (ULUS). Izložba ULUS-a, otvorena je u četvrtak, 12. novembra 2020. godine u Umetničkom pavilјonu “Cvijeta Zuzorić” u Beogradu. Naziv ovogodišnje Jesenje izložbe je “Upleteni”, a izložbu je koncipirao Umetnički savet ULUS-a, u saradnji sa kustoskinjom Majom Ćirić i njenim asistentom Lavom Mrenovićem. Jesenja izložba je najstarija ULUS-ova izložba (1928) i najstarija izložba u regionu. Na izložbi učestvuje 34 umetnika i dva pokreta, a tokom njenog održavanja biće organizovan bogat prateći program.

 

“Duh i kult ličnosti Flore Zuzzori, poznatije kao Cvijeta Zuzorić, dugovečne i međunarodno uticajne dubrovačke dame i pesnikinje iz 16. veka, obojio je tok beogradskih boema sa početka prošlog veka. Oni su bili motivisani da na nekoliko manje-više uspešnih beogradskih balova, poput onog koji se zvao “Bal 1002. noći”, sakupe sredstva za Umetnički pavilјon sa njenim imenom. Sa izvorom u toj divlјoj, možda i dekadentnoj renesansi renesanse, Pavilјon je bio i ostao prostor za manifestaciju kontroverzno ali i živahnih tokova.

 

Članice i članovi ULUS-a, i kao stvaraoci i kao lјudi, svesno ili nesvesno, iznova su danas suočeni sa bifurkacijom tokova, sa izmenom kao sa transformacijom, ili sa promenom kao sa prekidom. Sa jedne strane, po automatizmu teče komformističko-intimistički tok. Sa druge strane se nalazi široki tok u kojem su slike koje pravi Hubble teleskop, kompromitovani protok data i TikTok. U društvu na steroidima i anksioliticima, izvor je jasan, a destinacija nepoznata. Umesto da bude okosnica novog vitalizma, tehno-kapitalizam stvara pritisak i svi koji bi da krenu kontra-tokom primorani su da se odrede naspram bujice. Jedni čekaju da bujica oslabi kako bi se iz nje isklјučili, fakiri je savladavaju uporeblјavajući askezu i kompetentnost, dok su komesari vešti u igri moći koja podrazumeva neprijatelјe čiji je zadatak darvinovski – da provere najotpornije.

 

Uzevši u obzir sve te preplepetenosti upisane u infrastrukturu ULUS-a, u doslovnom ali i prenesenom značenju, konkurs je otvoren za sve članove i članice ULUS-a, a na istom će biti razmatrane poetike održivog imuniteta, narativi sa integritetom koji nam ukazuju na to kako nepredvidivi tokovi utiču na visinu frustracionog praga i koji iznova propituju da li je intimizam realno priobalјe, a dehumanizacija kontra-tok. Zanima nas prvo lice množine i ekosistem toka nove delte u odnosu na transakcijski svet. Kontra-tok ne mora nužno da bude proglašenje rata već može u sebi da nosi i tračak  nade. Podelјene i angažovane realnosti sačinjene od uzlaznih i silaznih strujanja, podjednako imaju pravo da sebi dostupnim sredstvima pokažu koji je njihov stav naspram aktuelnosti. Kao odstupanje od toka očekuju se izvajane inovacije koje  bi, odredivši se prema brutalizmu (Achile Mbembe) tj. transformaciji čovečanstva u materiju i energiju, i  zombi formalizmu, mogle da transformišu predvidlјive racionalnosti.

 

Kako je ishod umetničkog dela povezan sa tokom koji ga defniše, da li je onda potrebno razmatrati umetnost kao vid automatizacije i da li je promena tokova, kao odlika 2020. godine, šansa za deautomatizaciju rutine. Prilagođavanje novonastalim oklonostima ne nosi sa sobom samo društveno prekoračenje, već i mogućnost za prevrednovanje umetničkih žanrova i njihov odgovor na društveno-strukturalne izazove.“

 

(iz koncepta Jesenje izložbe 2020 kustoskinje dr Maje Ćirić)

Comments are closed.