U nedelju 07. decembra 2014. godine u Koncertno-izložbenom prostoru FU sa početkom u 20 sati održaće se koncert pod nazivom “1914 : nada i beznađe”. Program je organizovan povodom obeležavanja stogodišnjice od početka I Svetskog rata u okviru Francuske muzičke jeseni Francuskog instituta i Sosijete ženeral Srbija.

 

Kao i sve ostale, umetnike je rat dočekao u različitim životnim fazama na različitim mestima. Dok su neki od njih bili primorani da budu na frontu, drugi su strepeli za sve one koji su na borbenoj liniji i čiji su životi ugroženi. Svima je jedno zajedničko: niko nije spavao mirno od 1914. godine. Umetnici su se sa ratnim nedaćama borili onako kako su znali, u skladu sa okolnostima u kojima su bili: neki su na ratištu pisali kompozicije za vojne orkestre, drugi su svirali u tim orkestrima, neki su daleko od fronta pisali patriotske pesme i na taj način doprinosili jačanju nacionalne svesti, a pojedinci su izolovani od direktne borbe pisali dela koja se naizgled ne razlikuju od njihovog dotadašnjeg opusa. U muzici ratnog perioda čuje se sav bes, očaj, strah, strepnja, panika, ponos,
prkos, tuga i nada koji su bili deo pojedinca i društva u celini.

 

Ciklusom koncerata 1914: nada i beznađe predstavljamo odabrani deo onoga što je nastajalo neposoredno pre, u toku i nakon Velikog rata. Nacionalnosti su različite… nesreća koja ih je zadesila je ista… Koncerti će predstaviti kako izgleda rat i beznađe kada prođu kroz umetničke filtere Mijoa, Forea, Ravela, Bulanžeove, de Falje, Lehara, Satija, Pučinija, Milojevića i Sen-Sansa i postanu tračak nade za buduća pokolenja…

 

U koncert instrumentalne muzike u prvi plan stavljen je najveći rezultat rata – gubitak – ispoljen muzikom bez reči.
Svojevrstan ram koncerta čine stavovi gudačkih kvarteta francuskog kompozitora Darijusa Mijoa.
Simbolično počinje prvim stavom Kvarteta br. 2 koji je nastao 1914. godine, neposredno pre početka rata. Delo je posvetio prijatelju pesniku Leu Latilu. Koncert završava poslednjim stavom Kvarteta br. 3 iz 1916. godine, komponovanim u spomen Latilu koji je godinu dana ranije poginuo. Veliki bol zbog gubitka prijatelja i tragedije rata, Mijo je predstavio u Trećem kvartetu značajno odstupajući od klasičnog oblika gudačkog kvarteta. Komponovao je samo dva stava i to oba u laganom tempu, a u poslednji je inkorporirao sopransku deonicu koja donosi stihove samog Latila.
Na programu je i čuveno pijanističko delo Na Kuprenovom grobu Morisa Ravela. Autor se od prijatelja, koje je izgubio u ratu, oprostio na taj način što je svaki stav kompozicije posvetio drugoj osobi koja je izgubila život u ovom periodu stradanja. Ostvarenje je nastalo u periodu od 1914. do
1917. godine, a premijerno je izvedeno godinu dana nakon završetka rata.
Druga sonata za violinu i klavir Gabrijela Forea nastala je u toku rata, 1916. godine. U delu se naslućuje strepnja i briga za sina Filipa koji je bio na frontu.

 

Darius Mijo
Prvi stav Gudačkog kvartete br. 2, op. 16
Modérément animé, très animé
Gudački kvartet Anime
Dušica Mladenović, violina
Mina Mladenović, violina
Marina Popović Antonijević, viola
Teodora Nikolić, violončelo,

 

Moris Ravel
Na Kuprenovom grobu za klavir
Prelude
Fugue
Forlane
Rigaudon
Menuet
Toccata
Tea Andrijić, klavir

 

Gabrijel Fore
Sonata za violinu i klavir br. 2 u e–molu, op. 108
Allegro non troppo
Andante
Final – Allegro non troppo
Tea Andrijić, klavir
Dušica Mladenović, violina

 

Darius Mijo
Drugi stav Gudačkog kvarteta br. 3 i sopran, op. 32
Très lent
Ana Petrović, sopran
Gudački kvartet Anime

Comments are closed.