Samostalna izložba crteža „Vodena prostranstva“ prof. mr Katarine Đorđević je otvorena u Galeriji Fakulteta umetnosti u Kosovskoj Mitrovici. Izloženi su crteži nastali u 2022. godini, u okviru većeg ciklusa „Gledam reku, a mislim na more“.

O njenom radu, u tekstu koji prati izložbu, navodi se:

Estetika umetnice Katarine Đorđević zasnovana je na prepoznatljivom senzibilitetu i kontinuiranom istraživanju. Njena nesumnjiva životna i stvaralačka energija osnov je postupaka kojima su izvedeni crtež ili slika, utkana je i u grafički list ili čini ubedljivu strukturu slikanog objekta. Postojanost izraza, evidentne i tanane promene koje su prirodni deo stvaralačkog procesa, u aktuelnim crtežima iz tematskog ciklusa Gledam reku, a mislim na more, pred posmatrača donose neobične motive vode i njenih stanja. Stalnost, kretanja vodenih masa ili promene koje se dešavaju na površini uvek privlače i našu pažnju kada smo u blizini velike vode. Katarina svoju potrebu da suštinski bude vezana za prirodu, iskazuje analitičnim pristupom onom što vidi, kroz intenzivan doživljaj i ubedljiv vizuelni prikaz njene pojavnosti.  

Kao izraziti crtač ona svoj umetnički kredo bazira na inventivnom i uvek drugačijem crtežu. U radovima na papiru iz aktuelne tematske celine, linija je osnovno sredstvo artikulacije viđenog. Ona je doživljena, dinamična, poseduje unutrašnju energiju, izvija se, formirajući na taj način čitave površine zaobljenih masa. U pravilnim intervalima vođena ona dodiruje susedni linijski tok i svoju vitalnost prenosi na naredni red iscrtavajući pritom oblike talasa. Iako se na momente čini svedenom ili redukovanom, linija na ovim crtežima poseduje istovremeno smislen, spontan i prirodi blizak karakter. Vešto stilizovana predstava vode bliska je plemenitom crtežu otisnutom sa majstorski izrezanih drvenih matrica tradicionalne tehnike japanskog drvoreza. Prelamanje svetlosti i utisak permanentnog kretanja masa, znalački je postignut i korišćenjem mastiljave olovke te baršunastim tragom koji ona ostavlja. Shodno ovome evidentna je autentična atmosfera koja se iščitava sa radova koji su pred nama.

Nakon brojnih poetičkih celina realizovanih delikatnim kombinovanjem različitih slikarskih tehnika, umetnica svojom posvećenošću crtanju olovkom iznova iznosi svoj stav o crtežu kao esencijalnom sredstvu likovnog iskaza. Bogatstvo, raznovrsnost uspostavljenih odnosa te inventivnost pristupa, i posmatrača upućuju na smelo istraživanje linijom i otkrivanje njenih mogućnosti. Svakako, ishod traganja za autentičnim u crtežu, umnogome će odrediti umetnikova potreba da stalno pomera granice svog izraza. Ciklusom radova Gledam reku, a mislim na more Katarina Đorđević nas uvodi u prostore iza vidljivih granica.

Oktobar 2022.

S. Radojković                                                                                                                                        

Comments are closed.